تبلیغات
آموزش کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار اینترنتی
صفحه نخست
مدیر
این وبلاگ در ارتباط با آموزش کسب و کار الکترونیک , کسب و کار اینترنتی و بازاریابی مجازی است
این سایت را حمایت می کنم
payam
تاریخ : پنجشنبه 12 شهریور 1394
payam
نویسنده : سیما کافیان عطاری
payam


همه ما می‌دانیم که اینستاگرام چیست و چه محبوبیتی را در بین کاربران فضای مجازی دارد،در این مقاله قصد داریم به شما نکاتی را متذکر شویم که چگونه از اینستاگرام برای توسعه کسب و کار خود استفاده کنید. ولی این مساله را در نظر بگیرید با توجه به موضوع کسب و کار شما مشتریان شما متفاوت و روش بازاریابی متفاوت است.

 

شما با ایستاگرام میتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و محصول، برند و سرویس خود را بازاریابی کنید. ما در این مقاله نمیخواهیم استراتژی بازاریابی شرکت های بزرگ یا برند های مطرح دنیا را آموزش دهیم.

آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد:

  • چرای استفاده از اینستاگرام برای کسب و کارها
  • نکته‌هایی درباره عکاسی خوب
  • چگونگی ارتباط با مشتری و فروش محصول به مشتریان
  • نکاتی در مورد انتشار مطالب در اینستاگرام

 

چرا کسب و کارها باید از اینستاگرام استفاده کنند ؟

اینستاگرام بر مبنای تصاویر بنا شده و اکثریت کسب و کار ها برای زیبا‌تر کردن زندگی و القاء حس خوب انسان راه اندازی شده اند، برای مثال قاشق و چنگال! همه ما در منزل از قاشق و چنگال استفاده میکنیم ولی خانم‌ها (اکثریت) عاشق قاشق و چنگ های زیبا هستند و به همین دلیل قاشق و چنگال های لوکس و زیبا طراحی و تولید شدند. این کسب و کار به وجود آماده تا سفره هر خانمی را زیبا‌تر و خانواده را شاد تر کند! استراتژی تبلیغاتی اکثر شرکت‌های بزرگ بر همین مبناست، شما هر تبلیغاتی را می‌بینید خانواده‌ای شاد را به شما نشان می دهند، اینستاگرام یکی از بهترین ابزار‌های معرفی کسب و کار شما می باشد چون بهترین راه برای انتقال حس خوب و زیبایی تصاویر در اختیار شما می گذارد.

اگر شما یک گل فروش، هنرمند و حتی یک معلم ورزش های رزمی هستید، اینستاگرام مکان مناسبی برای بازاریابی شما به شمار می‌آید، البته در صورتی که قصد توسعه کسب و کار خود را داشته باشید.اینستاگرام بسیار ارزشمند است اگر شما تمایل داشته باشید که کمی خلاقیت به خرج دهید. اگر شما فکر می کنید که نمی توانید با استفاده از تصاویر داستان جالبی را برای کاربران خود بازگو کنید و یا نمی توانید کسب و کار خود را توضیح دهید بهتر است به شما پیشنهاد کنیم از ایستاگرام استفاده نکنید. شاید یوتیوب با ویدیو های چند دقیقه‌ای یا توییتر با ۱۴۰کارکتر و حتی فیسبوک بیشتر بتواند به شما کمک کنند.

 

دلایل مناسب بودن ایستاگرام برای بازاریابی کسب و کار شما :

توسعه پذیری زیاد :

۳۰۰ میلیون کاربر فعال در جهان، حداقل نیم میلیون ایرانی (آمار ایران از طریق سنجش میزان مخاطبان سلیبریتی های ایرانی به دست آمده و ممکن است بیشتر باشد) یعنی از هر ۱۴ نفر ایرانی حداقل یک نفراین شبکه اجتماعی حضور دارد ،روزنامه شرق پیشتر از این خبر از درآمد ماهانه ۷ تا ۱۰ میلیون تومانی ا از اینستاگرام را داده است. (http://www.sharghdaily.ir/1394/03/05/Main/PDF/13940305-2309-15-57.pdf) . پس اینستاگرام مکانی مناسبی برای رشد کسب و کار شماست و جای پیشرفت زیادی دارد.

 

قمیت مناسب:

شما لازم نیست برای استفاده از اینستاگرام پولی بپردازید.

 

ساده و کار آمد:

استفاده از اینستاگرام ساده است،راه سریعی برای به اشتراک گذاری مطالب با مخاطبین وجود دارد : «تصاویر و ویدیو های ۱۵ ثانیه ای» فقط شما به یک اسمارتفون و کمی وقت آزاد در هر روز و حتی هر چند روز نیاز دارید.

 

ارتباط نزدیک با مخاطبین خود:

شما با اینستاگرام قادر خواهید بود که بفهمید مخاطیبن شما به کدام دسته از محصولات شما علاقه بیشتری نشان میدهند. اینستاگرام برای این خلق شده که تصاویر زیبا و حوادث زندگی را در آن به اشتراک بگذارید و این میتواند برای شما یک تفریح یا رفع خستگی از کار نیز باشد.

 

چند نکته برای ساخت نام کاربری برای کسب و کارها در اینستاگرام:

نام کاربری خود را به دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر، تامبلر متصل کنید.

حتماً شناسه لاین یا تلگرام، شماره تماس و آدرس را در بیو خود ذکر کنید. اگر وب سایتی دارید آن را نیز در بیو ذکر کنید. این کار باعث می‌شود هم ارتباط با شما راحت‌تر باشد هم راحت‌تر پیدا شوید و دنبال کننده جمع کنید.

از تصویر مناسب و مربوط به کسب و کار خود برای تصویر پروفایل استفاده کنید، در صورتی که تصویر مناسبی پیدا نکردید میتوانید از یک عکس نوشته حاوی نام کسب و کار خود استفاده کنید.

حتماً اکانت خود را از طریق ایمیل تأیید کنید.

از این نام کاربری استفاده شخصی نکنید در عین حال با مشتریان خود در ارتباط باشید، برای مثال زمانی که عکسی در مورد کسب و کار شما به اشتراک گذاشتند تشکر کنید یا لایک بزنید.

 

نکاتی در مورد پست گذاشتن در اینستاگرام:

زمانی پست بگذارید که مخاطبین شما بیشترین بازدید را دارند و تصاویر شما را می‌بینند، برای مثال اگر مخاطبین شما کارمند هستند در روز های کاری باید بعد از ظهر یا ساعت ۸ شب پست بگذارید به هیچ وجه مخاطب کارمند ساعت ۲ صبح بیدار نیست، مگر ایام تعطیل! رفتار مخاطبین خود را بررسی کنید تا به نتیجه درست برسید اگر نمیتوانید درست تشخص دهید از دیگر پیج هایی که کسب و کاری نزدیک به شما دارند یاد بگیرید، ببینید عکس‌های هم‌سطح آن‌ها در که در چه زمانی گذاشته شده‌اند لایک بیشتری جمع کرده‌اند.

 

از متن های بسیار طولاتی و بیهوده و هشتگ گذاری زیاد دوری کنید، در عین حال از هشتگ صحیح و به مقدار کافی استفاده کنید! ترجیحاً اگر متنی در حد چند خط دارید و کلمه های مورد نظر را در متن هشتگ بزنید.

 

از هشتگ های محلی استفاده کنید، موقعیت مکانی را در عکس‌ها درج کنید. مثلاً هشتگ شهر محل کسب، مراسمات محلی و زبان محلی آن شهر، این عمل احساس نزدیکی و صمیمیت را به مشتری القاء میکند و میتواند بر افزایش شمار دنبال کنندگان شما مؤثر باشد.

نکته‌های از کسب و کار خود را به صورت عکس نوشته و یا عکس و کپشن مناسب منتشر کنید کنید، برای مثال اگر مربی بدن سازی هستید نکته‌های از تناسب اندام یا اگر فروشنده لباس هستید اطلاعاتی راجب مد و فشن را به اشتراک بگذارید.البته نشان داده عکس نوشته توجه بیشتری را به خود جلب میکند!

از گذاشتن پست های زیاد و پشت سر هم دوری کنید، این کار باعث کم شدن دنبال کنندگان شما می‌شود. وقتی قصد پست چندین عکس را دارید یا از ویدیو( با Flipagram) یا از کلاژ (با layout) استفاده کنید، آهنگ متناسب با عکس و موضوع فراموش نشود.

 

به کامنت ها پاسخ دهید، پاسخگوی سؤالات کاربران باشید. نسبت به انتقادات بی‌تفاوت نباشید، اگر انتقاد درستی دیدید آن را بپذیرید و تشکر کنید،چون که همین کاربران مشتری‌های شما هستند، با این عمل به محبوبیت خود می افزاید، مشتری‌ها و دنبال کنندگان شما را به دوستانشان معرفی می کنند و دیگر دنبال کنندگان نیز این قبول اشتباه را می‌بینند و به شما بیشتر اعتماد می کنند.

 

با عشق کار کنید، صداقت، خدمات درست و پشتیبانی میتوانند پشتوانه بسیار عظیمی برای کسب و کار شما باشند. مثلاً اگر قصد فروش کفش دارید و کفش‌هایی که میفروشید کیفیت بسیار خوبی دارند ولی باز هم کپی هستند این نکته را ذکر کنید، چون با توجه به قیمت کاربران شما از حقیقت اطلاع دارند.

 

تا حد ممکن عکس‌های اینترنتی منتشر نکنید، از محصولات، و آنچه در کسب و کار شما میگذرد عکس بگیرید، در بخش بعدی چند نکته ساده برای عکاسی را به شما معرفی می کنیم و برای عکس نوشته‌ها نیز میتوانید از اپلیکشن هایی که برای این کار ساخته شده‌اند (مثلاً TextCutie) یا فتوشاپ استفاده کنید.

 

پست های اینستاگرام را در دیگر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، اگر همیشه به فیسبوک و توییتر یا حتی تامبلر دسترسی ندارید میتوانید از سرویس IFTT استفاده کنید، این سرویس بلافاصله بعد از پست گذاشتن در اینستاگرام عکس شما را در هر جا که شما بخواهید به صورت خودکار به اشتراک میگذارد!

 

نکته طلایی: از اسپم به هر شکلی دوری کنید!

 

نکته‌هایی درباره عکاسی خوب:

اپلیکیشن ها:

از اپلیکشن های ویرایش تصویر استفاده کنید، افکت ها را به گونه‌ای اعمال نکنید که عکس محصول شما شبیه عکس گرافیکی باشد تا واقعی. در آغاز از خود اینستاگرام استفاده کنید اگر به نتیجه مطلوب نرسیدید از اپلیکشن های جانبی استفاده کنید.

اپلیکشن های زیادی هستند که شما میتوانید از آن‌ها برای اینکار استفاده کنید ولی اپلیکشن های که من از آن‌ها استفاده میکنم به شرح زیر میباشند:

برای عکاسی با تنظیمات پیشرفته : Camera+

برای عکسهای سیاه سفید و یک شی رنگی: Color Splash

برای افکت گذاری : VSCO Camera, Camera+, DarkRoom

برای کلاژ : layout, PhotoGrid

اپلیکشن های بسیار زیادی وجود دارن مهم نیست از کدام استفاده میکنید یک سری از آن‌ها را تست کنید.اگر اپلیکشن دیگری نیز میشناسید آن را نیز به ما معرفی کنید.

 

در محلی عکاسی کنید که نور مناسبی داشه باشد:

نور مناسب صرفاً نور زیاد نیست! نور مناسب نوری است که در آن تصاویر زیبا و واقعی به نظر بیان …. مثلاً برای عکس گرفتن از یک فنجان قهو نور زرد رنگ و ملایم میتواند خیلی بهتر از نوری سفید باشید. ولی در کافی شاپی که سیگار استعمال می‌شود نور سفید و غیر مستقیم تصاویر را بسیار زیبا میکند!

نمونه‌هایی را در ادامه مشاهده میکنید:

FullSizeRenderFullSizeRender_1FullSizeRender_2FullSizeRender_3FullSizeRender_4

 

لا

 


زم نیست زیاد نگران باشید و کار را برای خود سخت کنید. انتخاب نور و زاویه عکاسی خیلی ساده‌تر از چیزی هست که فکر میکنید، فقط از دوربین گوشی سوژه مورد نظر را نظاره کنید چندین زاویه را انتخاب کنید در صورت امکان نور را نیز تغییر دهید (مثلاً با محدود کردن نور توسط یک کاغذ ساده)، هر زمان که دیدید تصویر مناسب به نظر میرسید عکس بگیرید. دست از تلاش برای بهتر کردن عکس‌ها بر ندارید.

 

زمینه مناسب برای عکاسی از کالا

یک میز چوبی شیک و یا میز سفید مسطح سطح‌های خوبی برای عکاسی هستند، ولی بعضی اوقات یک زمین سبز، برگ‌های خشک شده درختان در پاییز یا یک قطعه سنگ میتوانند زمینه خوبی باشند. برای الگو گیری از بررسی های اختصاصی لوازم الکتریکی مثل موبایل توسط وبسایت های تکنولوژی استفاده کنید، مثلاً میتوانید هدفون را بر روی میز بگذارید و عکس ماکرو بگیرید یا اگر ضد آب هست ساحل و شن های ساحلی گزینه مناسبی هستند.

 

خلاقیت

میتوانید از کالای خود عکس ماکرو بگیرید، یا مثلاً روی قهوه اسم کافی شاپ خود را بنویسید. خلاقیت چیزی نیست که به شما آموزش داده شود باید ذهن خود را درگیر کنید ولی برای شروع می توانید از نمونه بزرگ کسب و کار های خود الگو بگیرید، نترسید الگو گرفتن به معنای کپی نیست و برتری زیادی نسبت به عکس‌های اینترنتی دارد و حس به مراتب بهتری را به کاربر منتقل میکند!

 

داستان خود را با تصاویر بازگو کنید:

اگر شما خدماتی ارائه می دهید گاهی از اتفاقات پشت پرده عکس بزارید و توضیح مختصری بدهید، یا اگر چیزی می سازید مراحل ساخت آن را شرح دهید.

مثلاً اگر رستوران دارید از آشپزخانه رستوران عکس بگذارید و یا از مراحل پخت غذا. نترسید بجای ترس کار خود را درست انجام دهید تا بتوانید همه حقایق کسب و کار خود را راحت بیان کنید.

 

اینستاگرام به عنوان فروشگاه اینترنتی

تاکنون به نکات کلی در مورد توسعه کسب و کار توسط اینستاگرام پرداختیم در این قسمت به نکاتی می پردازیم که در مورد فروش کالا در ایستاگرام هستند. توجه داشته باشید این قسمت بر اساس رفتار مشتریان ایرانی نگاشه شده است.

 

مشتری‌های شما در اکثریت موارد به صورت پیشفرض به شما اطمینان دارند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.این نکته بسیار عجیب است که کاربران به صورت پیش‌فرض به یک صفحه اینستاگرام اعتماد میکنند،ولی متأسفانه یا خوشبختانه واقعیت دارد. خیلی از کاربران به سبب همین اعتماد مورد کلاه‌برداری قرار میگیرند. البته این اعتماد با تعداد دنبال کنندگان شما رابطه مستقیم دارد و بهتر است در آغاز فعالیت خود شروع به فروش محصول نکنید تا اعتماد بیشتری را به خود جذب کنید، بعد از چندین دوره که عکسهایی از محصولات را منتشر کردید کاربران شروع به پرسیدن قیمت می کنند و آنگاه شما میتوانید شروع به فروش محصول کنید.

 

پشیبانی خوبی ارائه دهید، به طور مثال وقتی بسته آن‌ها را پست کردید کد رهگیری مرسوله را برای مشتری ارسال کنید، دادن کد رهگیری حس امنیت در خرید به مشتری القاء میکند، اگر یکی از اجناس شما به پایان رسیده و یک هفته بعد آن را تهیه می کنید قبل از اینکه خرید کنند به آن‌ها این نکته را گوش زد کنید و… صداقت بهترین پشیبان کسب و کار شماست. راضی نگه داشتن مشتریان بهترین تبلیغات است.

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم شماره تماس و آدرس را در بیو (bio) ذکر کنید این عمل باعث افزایش احساس امنیت در مشتریان شما می شود.

قیمت ثابتی داشته باشید، ممکن است که بخواهید بر اساس پروفایل مشتری به آن‌ها قیمت بدهید این رفتار ممکن است چندین بار جواب بدهد و سودی را نسیب شما کند، ولی کلاه‌برداری محض به حساب می‌آید و میتواند از تبلیغات سینه به سینه منفی کسب و کار شما را نابود سازد.

 

فقط در چهار چوب کسب و کار خود فعالیت کنید، فعالیت گستره و غیر تخخصی در اینترنت احتمال به موفقیت رسیدن شما را کاهش میدهد. اینترنت به صورت کلی یک هایپر استار هست که همه چیز را میتوان در آن تهیه کرد. پس کاربران لازم نمی بینند که به یک همه چیز فروشی سر بزنند، ترجیح می دهند به یک چیز فروش مراجعه کرده،چون بر این باورند که کار تخصصی بهتر است. این باور تا حد بسیار زیادی درست است.

 

عکس کالا ها را واقعی بگذارید و از عکس‌های اینترنتی استفاده نکنید تا کیفیت کالا به خوبی دیده شود، نترسید اگر شما بخواهید کار خود را درست انجام دهید حتی بعضی کالا های بی کیفیت مثل ساعت‌های کپی مشتری‌های خاص خود را دارند، لازم به دروغ گفتن نیست.






قالب وبلاگ  -  تالار وبلاگ نویسان
icon
موضوعات مرتبط: آموزش کسب و کار الکترونیکی , کسب در آمد از اینترنت , کسب و کار اینترنتی ,
icon
برچسب‌ها: اینستاگرام , توسعه کسب و کارهای کوچک , کسب و کار الکترونیکی , کسب و کار اینترنتی , شبکه های اجتماعی ,
archives
آخرین مطالب
View sima kafiyan's profile on LinkedIn

تست هوش

موتور جستجوی خبر قطره

پونیشا :: نیروی کار مجازی


کسب وکاراینترنتی