تبلیغات
آموزش کسب و کار الکترونیکی

کسب و کار اینترنتی
صفحه نخست
مدیر
این وبلاگ در ارتباط با آموزش کسب و کار الکترونیک , کسب و کار اینترنتی و بازاریابی مجازی است
این سایت را حمایت می کنم
payam
تاریخ : چهارشنبه 4 شهریور 1394
payam
نویسنده : سیما کافیان عطاری
payam

ماهیت تعاملی اینترنت، آن را از سایر رسانه‌ها و بازارها به نحو چشمگیری متمایز نموده است. هر چند که اینترنت با بسیاری از روش‌ها و اصول بازاریابی سنتی تطابق دارد ولی بسیاری ازتکنیک‌ها و شیوه‌های بازاریابی سنتی نیز، در این رسانه دیگر جایگاهی ندارند.

امروزه، بطور کلی بازاریابی بر روی اینترنت از دو دیدگاه قابل اجرا می‌باشد. یک دیدگاه مبتنی بر استراتژی‌های تعاملی – تهاجمی است و روش دیگر بر یک استراتژی انفعالی برای اجرا متکی است. روش اول نیازمند مشارکت فعال هر روزه و تعامل با کاربران از طریق پست الکترونیکی، گروه‌های خبری، گروه‌های‌کانون و … است. در حالیکه روش دوم برای اجرای اهداف خود و دستیابی به مخاطبان بیشتر بر ایجاد یک پایگاه اینترنتی‌که با ارائه امکانات وتسهیلات فراوان، قادر به جذب کاربران اینترنتی است، متکی می‌باشد. در بازاریابی سنتی از روش اول با عنوان استراتژی فشارو از روش دوم با عنوان استراتژی کشش یاد می‌نمایند.

بازاریابی ویروسی از جمله روش‌هایی در بازاریابی الکترونیکی است که برای هدایت برنامه‌های خود از مکانیسم‌های ارائه شده بر اساس استراتژی فشار استفاده می‌کند.

 انواع ویروس‌های بازاریابی

براساس تحقیقات صورت گرفته بوسیله مؤسسه بین المللیORCI، زمانی که شخصی خاطره خوبی از یک خرید آن‌لاین دارد، به طور متوسط آنرا با ۱۲ فرد در میان می‌گذارد. البته این قضیه برای زمانی که شخص مورد نظر تجربه بدی داشته باشد نیز صادق است و این همان ماهیت پویایی است که بازاریابی ویروسی را قوت می‌بخشد و بر این اساس بسیاری از شرکت‌ها در پی بهره‌مندی از قدرت بازاریابی ویروسی برای تبلیغ درباره محصولات خود می‌باشند.

آنچه افراد به عنوان بازاریابی ویروسی مطرح می‌نمایند، در واقع، جنبه‌های مختلف یک پدیده واحد است که در قالب اهداف گوناگون و با استفاده از مکانیسم‌های مختلفی عمل می‌کند. بطور کلی بازاریابی ویروسی مبتنی بر پنج نوع ویروس الکترونیکی می‌باشد که در این بخش به اختصار هر یک از آنها را بررسی می‌کنیم.

– ویروس ارزشی

زمانی که افراد در پی تسهیم تجارب خود درباره کیفیت یک پدیده نظیر یک کالا یا خدمت با دیگران هستند، ویروسی که از این طریق بوجود می‌آید، ویروس ارزشی نامیده می‌شود. برای مثال زمانی که شخص الف کالایی را مصرف می‌کند و از نحوه عملکرد آن راضی است، تلاش می‌کند تا شخص ب را قانع کند که از آن کالا استفاده نماید. از جمله وب‌سایت‌هایی که بر قابلیت‌های این ویروس متکی هستند می‌توان به سایت Yahoo و Amazon‌ اشاره نمود.

لازم به ذکر است که در رابطه با مکانیسم ویروسی شدن محصول با استفاده از این شیوه، بازاریاب نمی‌تواند نقشی در ویروسی کردن آن داشته باشد. یک کالا می‌بایست به قدر کافی از دید مصرف‌کننده خوب باشد تا بتواند در گفتگوهای استفاده کنندگان آن از ویژگی‌های ویروسی بودن برخوردار شود. در این شیوه استفاده از تکنیک “ به دوستان خود بگویید”یک کالا را به تنهایی نمی‌تواند ویروسی کند، بلکه صرفا برای استفاده‌کنندگان ‎آن، این امکان را فراهم می‌آورد که بتوانند درباره قابلیت‌های محصول با دوستان خود سخن بگویند.

– ویروس ترغیبی

زمانی که افراد در ازای دریافت پاداش، تلاش می‌نمایند تا دیگران را برای استفاده از یک محصول ترغیب کنند، برنامه بازاریابی ویروسی متکی بر ویروس ترغیبی است. مثال این حالت زمانی است که شخص الف تلاش می‌کند تا شخص ب را برای استفاده از محصول ج قانع نماید به این دلیل که، در صورت موفقیت در ترغیب شخص ب به استفاده از محصول، شخص الف پاداش دریافت می‌کند.

از جمله وب سایت‌هایی که از این ویروس استفاده می‌کنند می‌توان به Quixtar وMypoints اشاره نمود. در رابطه با اینکه چگونه می‌توان یک کالا را بدین شیوه ویروسی نمود، باید گفت که تنها راه آن این است که از یکسو، استفاده کننده احساس کند که پاداش ارزشمندی در صورت ترغیب دیگران در انتظار اوست و از سوی دیگر محصول مورد نظر به اندازه کافی خوب باشد تا ریسک نارضایتی دیگران – سایر قربانی‌ها- را کاهش دهد. بنابراین در این شیوه، صرف در نظر گرفتن پاداش، بدون اینکه محصول از کیفیت مناسب برخوردار باشد، می‌تواند نتایج معکوس و زیانباری را به بار آورد.

– ویروس حیاتی

زمانی که فردی می‌خواهد تجربیات خود را درباره‌ یک محصول با شخص دیگری تسهیم نمایند و در مقابل فرد دیگر نیز چنین قصدی دارد، ویروس مورد نظر از نوع حیاتی است. برای مثال اگر شخص الف بخواهد تجربه‌اش را درباره‌ محصول ج با شخص ب تسهیم نماید و شخص ب نیز قصد داشته باشد تجربه خود درباره محصول دیگری را با شخص الف تسهیم نماید، برنامه بازاریابی ویروسی مبتنی بر این ویروس است. از جمله وب‌سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند ، می‌توان به eBay و AOL اشاره نمود. در رابطه با مکانیسم ویروسی کردن محصول در این شیوه، تنها کاری که بازاریاب می‌بایست انجام دهد این است که این احساس را در مصرف کننده ایجاد کند که محصول مورد نظر از ارزش کافی برای مبادله شدن به عنوان یک تجربه مطلوب برخوردار است.


– ویروس چرخشی

زمانی که افراد در صدد بر می‌آیند تا تجربیات خوشایند، ناخوشایند، خنده‌دار و جالب خود را با دیگران تسهیم نمایند، بازاریابی ویروسی متکی بر ویروس چرخشی است. برای مثال زمانی که شخص الف یک مطلب خنده‌دار و یا جالب را به شخص ب منتقل می‌نماید به این دلیل که تصور می‌کند این مطلب برای شخص ب نیز خنده دار یا جالب است، ویروس مورد نظر از نوع چرخشی است.

گروه‌های دوستی وب‌سایت یاهو، یکی از بهترین مثال‌های این ویروس است که روزانه بیش از میلون‌ها مطلب از طریق اعضای این گروه‌ها در سطح دنیا مبادله می‌شوند. از جمله سایر وب سایت‌هایی که از این شیوه استفاده می‌کنند Mahir Cangri’s Home Page و JenniCam و انواع وب‌سایت‌ها و وب‌لاگ‌ها با موضوعات مختلف در اینترنت می‌باشند.این شیوه بندرت برای ویروسی کردن محصولات استفاده می‌شود چرا که مطالب ارائه شده بیشتر جنبه سرگرمی داشته و کمتر از سوی مخاطبین آن جدی گرفته می‌شود.

– ویروس تخریبی

زمانی که افراد، دیگران را نسبت به تجربیات منفی خود راجع به یک پدیده آگاه نموده و به آنها هشدار می‌دهند، ویروس مورد نظر از نوع ویروس تخریبی است. آشکار است که بر خلاف سایر ویروس‌ها که تجربیات مثبت و خوب افراد را منتقل می‌نمایند و در یک برنامه بازاریابی ویروسی تقویت می‌شوند، این ویروس، از قدرت تخریب بالایی در از بین بردن ذهنیت مثبت افراد راجع به یک محصول برخوردار است. از جمله وب‌سایت‌های استفاده کننده از این ویروس Real.com است. در ارتباط با نحوه ‌ویروسی کردن یک محصول بدین شیوه، می‌توان گفت که انجام این کار برخلاف چهار شیوه گذشته بسیار ساده می‌باشد. تنها کار لازم این است که محصولی با کیفیت پایین به بازار عرضه کنید که مناسب با معیارهای مورد نظر مصرف کننده نباشد!

مکانیسم‌های اجرایی بازاریابی ویروسی

روش‌های مختلفی برای هدایت یک برنامه بازاریابی ویروسی وجود دارد که میزان اثربخشی هر یک از آنها بسته به هدف برنامه و محتوای پیام موردنظر جهت انتقال متفاوت می باشد. در این بخش به اختصار برخی از آنها را بررسی می‌نماییم.

  • مکانیسم اول (ارسال نامه الکترونیکی برای یک فهرست): بر مبنای این شیوه، می‌توان یک پیام را بصورت الکترونیکی و مستقیما برای تعداد زیادی از افراد چه در داخل سازمان و چه در خارج سازمان، با این نیت که آنها نیز پیام را برای دیگران ارسال می‌نمایند، فرستاد.
  • مکانیسم دوم (قرار دادن پیام در وب سایت اینترنتی شرکت): در این شیوه، پیام‌ها در قالب فرم و اشکال گرافیکی در داخل وب‌سایت تعبیه می‌شوند و سپس به کاربران اجازه داده می‌شود تا آنها را در صورت صلاحدید (‌موفقیت برنامه بازاریابی ویروسی) برای دوستان و نزدیکان خود ارسال نمایند.
  • مکانیسم سوم (قرار دادن یک پیام بازاریابی در متن نامه‌های الکترونیکی): در این روش بطور ساده یک الحاقیه نظیر“ به دوستان خود در این مورد بگویید”، در انتهای هر نامه الکترونیکی ارسالی قرار داده می‌شود.

بطور کلی هر برنامه بازاریابی ویروسی در قالب یکی از اشکال فوق الذکر صورت می‌گیرد. بر این اساس برخی از تکنیک‌های رایج و مورد استفاده در بازاریابی ویروسی را تشریح می نماییم

  • ارائه کارت پستال‌های الکترونیکی رایگان بر روی وب‌سایت (‌مکانیسم دوم): در این شیوه به منظور تشویق کاربران برای انتقال پیام از ابزار تشویقی (‌کارت پستال) استفاده شده است. در صورت جذابیت کارت پستال‌های ارائه شده از سوی وب سایت مربوطه، ‌این شیوه می‌تواند روش مؤثری در بازاریابی ویروسی باشد.
  • ارائه پست الکترونیکی رایگان(مکانیسم سوم): از دیگر شیوه‌های تشویقی برای اجرای برنامه بازاریابی ویروسی، ارائه خدمات پست الکترونیکی رایگان است. مثال عینی برای استفاده از این تکنیک وب سایتHotmail، به عنوان پیشگام استفاده از شیوه‌های الکترونیکی در بازاریابی ویروسی است. توضیح اینکه ‌Hotmail، با قرار دادن پیام ساده “ آدرس پست الکترونیکی رایگان خود را از Hotmail دریافت کنید.”، در پایان هر نامه الکترونیکی از سوی دریافت کنندگان سرویس پست الکترونیکی رایگان این شرکت توانست به رشد چشمگیری دست یابد. برای مثال طی ۶ ماه سپری شده پس از تاریخ اولین پست الکترونیکی ثبت شده از سوی کاربران هندی Hotmail، تعداد کاربران این وب‌سایت در هند به بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر رسید و این در حالی بود که Hotmail حتی یک سنت در هند صرف تبلیغات ننموده بود.
  • کتاب‌های الکترونیکی: استفاده از این ابزار امروزه رشد زیادی داشته است. تنها کاری که در این روش می‌بایست صورت گیرد‌، تالیف یک کتاب الکترونیکی و قرار دادن آن بر روی وب سایت می‌باشد. یافته ها نشان می‌دهد که معمولا اغلب، بازدیدکنندگان تمایل دارند که این کتاب را دریافت کنند و یا وجود آنرا به دوستان خود اطلاع دهند. نکته‌ای که در استفاده از این شیوه بایستی بدان توجه داشت، این مطلب است که کتاب الکترونیکی مورد نظر، می‌بایست حاوی مطالب در خور توجهی باشد و تنها در این صورت است که می‌تواند در نقش یک ابزار بازاریابی ویروسی مطرح شود.
  • انتشار نشریات الکترونیکی: از این ابزار به دو شیوه می‌توان استفاده نمود. یک شیوه این است که از کاربران بخواهیم با ارائه اطلاعات مورد نیاز، با نشریه مشترک شده و سپس آنرا به صورت دوره‌ای دریافت دارند. شیوه دیگر این است که نشریه مربوطه را بر روی سایت قرار دهیم به نحوی که هر فردی قادر باشد آنرا از سایت مورد نظر دریافت دارد. البته اثربخشی این تکنیک نیز به کیفیت محتوایی نشریه بستگی دارد.

منبع : دانستنی های زندگی در عصر دیجیتال






قالب وبلاگ  -  تالار وبلاگ نویسان
icon
موضوعات مرتبط: آنالیز سایت , هوش تجاری , کسب و کار اینترنتی ,
icon
برچسب‌ها: کسب و کار الکترونیکی , تجارت الکترونیکی , بازاریابی ویروسی ,
archives
آخرین مطالب
View sima kafiyan's profile on LinkedIn

تست هوش

موتور جستجوی خبر قطره

پونیشا :: نیروی کار مجازی


کسب وکاراینترنتی